Fyzika v automobilových hrách a realita

NFS, Pro Street, S5, EVO 9, EA,

HRY
Obrázok z najnovšej hry série Need for Speed som si nevybral náhodou. ProStreet je v mnohých recenziách zatracovaná pre nerealistické reakcie automobilov. No tieto recenzie asi píšu deti, ktoré poriadne na aute ani nejazdili…je pravda, že hrať vyššie spomenutú hru na klávesnici, je ako hrať Quake III bez myši.

Boom môjho záujmu o automobilové hry odštartovala originálna hra Need for Speed Special Edition – áno prvý diel (v podstate druhý) série NFS, ktorú sme s bratom hrávali od svitu do mrku na P100 MHz 16MB RAM :-). Originál CD je odložené v poličke (Čo myslíte akú má zberateľskú hodnotu?).

Demo ProStreet som mal možnosť si vyskúšať na maminom notebooku, nakoľko pre náš komp je hra jej výkonom v ríši snov :-) o mojom notebooku nehovoriac. Je fakt, že hra sa veľmi ťažko hrá na klávesnici z jedného jednoduchého dôvodu – fyzika automobilov. Oproti NFS Carbon a Underground ide o výrazný posun vpred, pretože tie hry nemali s realitou nič spoločné. V jednej recenzii autor kritizoval fakt, že po vyjdení mimo asfaltky auto urobí hodiny a vyletí z cesty. No a? Nech si vyskúša vyjsť na štrkovú cestu v 200 km/h a uvidí, či sa mu auto podarí vyrovnať (teda pokiaľ nie je Stig z Top Gear-u).

Ja hrávam už veľa rokov všetky automobilové hry na volante s odozvou a pedálmi. Je to neporovnateľný rozdiel oproti klávesnici. Najlepšia fyzika automobilov bola podľa m?a v hrách Colin Mcrae II a NFS Porsche Unleashed (mladší nevedia o čom je reč). Novšie diely znamenali rapídne „z-arkádovenie“ fyziky – asi aby si ich mohli zahrať aj menej skúsení hráči.

REALITA
Tlačí sa mi do úst otázka, či automobilové hry môžu ovplyvniť schopnosti vodiča skutočného automobilu? Ja si myslím, že určite áno hlavne v rovine rýchlosti akcie-reakcie. Stále sa vedú polemiky, či hry neprinášajú viac nehôd na cesty, pretože mnohí skúšajú na svojich „šunečkách“ to, čo v hre predvádzajú na automobiloch za niekoľko miliónov. Netreba sa potom čudovať oznamom v hrách, že to je „len hra“. Aké smiešne.

Určite sú situácie na ceste, kedy hráč použije rýchlu reakciu, ktorú sa naučil v hre. Napríklad brzdenie v kolónach. Reflexívne rýchle šliapnutie na brzdový pedál tak, aby nenabúral. Ak napadne sneh a náhodou dostane šmyk akosi reflexívne točí volant do opačnej strany (z vlastnej skúsenosti-bez ujmy). Toto všetko, hlavne rýchlosť akou zareagujete sa môžete naučiť v počítačových hrách.

Fyzika automobilov v hrách asi nikdy nebude 100% taká ako v skutočnosti, pretože by to už nebola hra. Ale aj najnovší diel NFS ProStreet ukazuje cestu, akou by sa mali nové hry uberať – a tou je postupné približovanie hier k realite.

3 Comments on “Fyzika v automobilových hrách a realita

  1. Skus sa pozriet na hru Live For Speed, to uz sa viacej blizi k realite, a cim dalej tym viac sa NFS zhorsuje, ja som presiel na LFS a som spokojny …

  2. Pozeral som, vyzerá to veľmi lákavo :-). Len neviem aké sú na tú hru hardvérové nároky.

  3. Zdar. Volakedy som bol usporiadatelom sampionatov v NFS:PU (5.diel série) na nete v CZ/SK.
    Na http://www.porscheliga.estranky.sk je ONLINE sampionat v NFS :PU !
    Pridaj sa k nám. Najdes na webe vsetko. Patche na win XP, 4 auta pod plachtou, nove bonusoev auta, atd.
    Tesime sa !
    Rozposli tuto spravu dalej
    S pozdravom Mademan :-)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *