Podprahová reklama: Viac ako populárna

Sex, Fucking, Art, Subliminal, Message, Commercial, Advert

Na obrázku, ste si všimli ľudí na pláži – na prvý pohľad…, pretože až v článku sa dozviete o čom vlastne ten obrázok je. Podprahová reklama vplýva na vás a ani si to neuvedomujete. Až doma zistíte, že ste vlastne urobili niečo, čo ste vôbec nemali na pláne. Či už to bolo kúpenie nejakého výrobku, jedla alebo dokonca voľba prezidenta, tohto všetkého sa totiž podprahová reklama týka a všetko sú to aktuálne prípady.

Čo to podprahová reklama je a ako pôsobí vysvetlím teraz. Výskum, ktorý nedávno robil Dr. Bahador Bahrami poukazuje na zaujímavé fakty. Prišiel na to, že mozog zaznamenáva podnety, ktoré si ani neuvedomíme. V jeho pokusoch prišiel na to, že kým oko nezaznamenalo nič, mozog vykázal aktivitu v zrakovej časti (AAP General News Wire, 2007). Práve tento fenomén zneužívajú kreatívci na celom svete na podprahovú reklamu.

Teraz sa pozorne pozrite na obrázok nad textom. Na prvý pohľad klasická pláž s ľuďmi, ktorí na nej vykonávajú rôzne aktivity. Ak sa však na obrázok pozriete detailnejšie, zistíte, že je plný sexuálnych polôh a nie je jediná osoba, ktorá nie je zainteresovaná. A presne o tomto podprahová reklama je.

Sex, Fucking, Oral, Subliminal, Message, Commercial, Advert Obrázok s kokakolou tiež na prvý pohľad nepôsobí nejak obzvlášť zaujímavo. Ak na? budete zazerať, tak na jednej kocke je viditeľný orálny sex. Reklama mala anglický slogan „Feel the curves“, čo vo voľnom preklade znamená „Vychutnávajte krivky“. Obrázky sú však iba časťou médií, ktoré podprahovú reklamu používajú.

Najnovším a najznámejším prípadom je reklama na McDonalds počas programu o varení na jednej z amerických televízií. Tu si ju môžete pozrieť na youtube. V normálnom programe bol jeden obrázok vyhradený reklame. Počas sledovania si väčšina ľudí ani neuvedomila, že tam nejaká reklama bola. Až jeden mladík, ktorý si video prezeral po obrázkoch zistil, že v jednom obrázku preblikla plnohodnotná reklama na McDonalds s logom a červeným pozadím.

Ďaľším známym prípadom je použitie slova RATS (preklad-potkany). Pozrieť reklamu na youtube. Slovo sa objavilo počas prezidentskej kampane v USA v roku 2002. Počas antireklamy na demokratov republikáni umiestnili slovo rats ako časť slova bureaucrats ako hanlivé označenie demokratov, spôsobom, ktorý zavá?al podprahovým vnímaním. Dodnes sa vedú polemiky, či táto reklama pomohla Bushovi k zvoleniu za prezidenta.

Ďaľšími príkladmi môžu byť penis tesne pred záverečnými titulkami vo filme Fight Club, tvár prezidenta Mitteranda počas prezidentských volieb vo Francúzsku, ako aj výcvik amerických jednotiek vo Vietname rýchlym premietaním fotografií lietadiel.

To, že takmer všetky podprahové reklamy majú niečo spoločné so základnými ľudskými potrebami nie je náhoda. Práve tieto sú najlepšie vnímateľné väčšinou obyvateľstva. Určite na vás zapôsobia viac, ako keby preblikol počas programu text „Kúpiť ponožky“.

Zdroj:
Fed: Subliminal messages do impact brain activity – research. (2007, March 9). AAP General News Wire,1. Stiahnuté 15 Januára, 2008, z Research Library database.

Súvisiace články:
Ak muž s erekciou pomáha predať cigarety, prečo nie tričko s hnátmi
Sekundová reklama

5 Comments on “Podprahová reklama: Viac ako populárna

  1. No v tých videách som tie reklamy zaregistroval. To bolo nejak spomalené, aby to ludia videli, alebo tak, ako to bolo v TV?
    V tom druhom videu to bolo horšie rozoznateľné, lebo to vyzeralo skôr ako sekundová chyba. Ale prvé bolo badateľnejšie. Čo je na tom obrázku možno vedomím nezaregistrujem, ale že tam niečo prebehlo som si všimol, tak neviem… Jeden čas som sa aj o to trochu zaujímal, ale veľmi som to neštudoval, ale myslím že to bolo 1/30 snímkov čo prebehne za sekundu. Keď som to skúšal, tak to prebliknutie som vždy videl. Neviem teda či to má byť spozorovateľné, alebo nie.

  2. Ten McDonalds, je asi na internete pomalší. No vidíš, prebliknutie si videl. Háčik je v tom, že celá obrazovka bola červená, čo vytvára asociáciu práve s McDonaldom v spojení s programom o jedle. Je to presne to, keď si pomyslíš: „Hmm, to som už niekde videl“.

  3. ?no, ale keby som niečo také použil a bolo by to tak vidieť, tak by som riskoval, že na to ľudia prídu, pokiaľ to je naozaj také v skutočnosti. I keď v strede nejakého deja to môže byť menej pravdepodobné.
    Na internete som vtedy keď som sa o to zaujímal v slovenčine veľa nenašiel a taktiež ani odpoveď na otázku či to je tak vidieť. A v jednej knižke o psychológii zas bolo toto spochyb?ované.
    Osobne som to skúšal spraviť iba vo Flashi pri rýchlosti 30fps a dal som to iba najeden frame. Tiež som to aj exportoval ako bežné video (avi, mov) a aj tak som to prebliknutie videl, ale Flashu zas toľko neverím, ale bol to asi najjednoduhší spôsob ako to vyskúšať a ďalej som sa tomu nevenoval.

  4. Dakujem, doplnila som link do svojho clanku, kde som pisala o podobnom :-) len bez obrazkov: (link je priamo v článku – admin)

  5. to geburka: ďakujem za link. Váš link som z komentára som umiestnil priamo do článku.

    to miro: po anglicky sa to volá subliminal messages a ak to zadáš do googla, tak máš informácii o tom habadej

Napísať odpoveď pre Marek Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *